onsdag 25 maj 2011

Tack och lov!

Tack och lov att mitt liv inte är som ett Rederiet-avsnitt: ytligt, billigt och fyllt med själviska och kriminella människor som sviker sig själva och andra. Och båten Freja är ju en riktig djurpark, inte en arbetsplats! Tack och lov att min egen arbetsplats är ett lugnt och harmoniskt ställe med fina människor. 

Här är listan på några saker som har hänt i de 54 avsnitt av Rederiet jag hittills sett och som jag är glad att jag slipper på mitt eget jobb. :-)

1. våldtäkt (Otäcka Viggo blir hög och våldtar KK i maskinrummet)

2. chefer som lägger sig i saker som de inte har med att göra (kaptenen säger t.ex. "Men är det verkligen så övertänkt?" när en anställd kommer för att berätta att han ska gifta sig och vill att hon i egenskap av kapten ska vara vigselförättare)

3. otrohetsaffärer med kollegor (jag har tappat kollen på vem som ligger med vem i Rederiet - när det gäller min egen arbetsplats är jag relativt övertygad om att statistiken är lika med noll)

4. utplacering av knark (Tänk er att ha kollegor som skulle vilja sätta dit en och lägga narkotika i ens tillhörigheter! Hemska tanke...)

5. kollegor som "tvingar" kollegor att delta i kriminell verksamhet t.ex. knarksmuggling, flyktingsmuggling, bilstöld och falskspel 

6. överge sitt liv för att bo på arbetet (I Rederiet jobbar alla jämt och åker från Stockholm till Åbo fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka...)

Jag säger det igen. Tack och lov för att mitt liv (och arbetsliv) inte är som ett avsnitt av Rederiet! Däremot så kunde ju mitt liv gärna få innehålla lite mer romantik och ... ja, lite annat smått och gott som man behöver för att må riktigt, riktigt bra. Det kanske ändå skulle vara trevligt att få kliva in i en TV-serie ett dygn eller två. I så fall skulle det nog få bli i Dr Quinn eller Lois & Clark. Eller i .... hmmm... nej, nu ska vi inte gå för långt här. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar