onsdag 11 maj 2011

Extas

Jag är i extas. Detta av flera anledningar. Främst för att jag idag har fått reda på att jag får behålla mitt jobb en termin till. Jippi! Jag får vara kvar hos mina goa elever och mina fantastiska kollegor. Betald semester hela sommaren och så vet jag vad som händer till hösten. Bara en sån sak känns ju helt surrealistiskt, men det är sant. Spanien och Turkiet - nu kommer jag!! Den här sommaren ska det inte sparas på någonting. Jag ska njuta i fulla drag på alla sätt och låta mig uppfyllas av livsbejakande känslor av frihet, ungdomlighet, eufori och upptäckarglädje. Jag flyger redan på moln och jag har inte ens semester än. Jag kommer att få fästa en liten tyngd vid ena benet i början av juni, annars kommer jag att lätta och försvinna upp i rymden.

En annan anledning till att jag befinner mig i extas är att jag idag luktade på sommarens första syrenblommor. Just denna handling har en stark symbolisk betydelse för mig. När jag har luktat på den första syrenbusken är det sommar på allvar. Jag älskar syrener. Mmmmmm.... jag var bara tvungen att ta ett kort.

Säll i syrenens skugga,
söker jag här mitt hägn.
Rönnarnas dofter dugga
finaste blomsterregn.
Regnet slår ned i hjärtats vår;
hela dess värld i blommor står.
Säll i syrenens skugga
söker jag mitt hägn.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, käre Zacharias Topelius. Syrener, syrener, syrener... Vad jag försöker förmedla är nog helt enkelt att jag känner mig hög på livet. Eller som Ernst Rolf skulle ha sagt: "Bättre och bättre dag för dag. Bättre och bättre dag. Bara glädje hjärtat rymmer, strunt i sorgerna och alla bekymmer."

Melissa Horn sjunger i bakgrunden: "Hur ska det gå?" Ja, du Melissa. Svaret är: det kommer att gå alldeles utmärkt bra... :-)

1 kommentar:

  1. Men du vad kul att du blir kvar!!! Jippi!!!! Och jag håller med om syrenerna, det räcker att gå ut på trappen så doftar det alldeles ljuvligt!

    SvaraRadera