lördag 7 maj 2011

Helenas lilla ordlista

Genom åren har vissa särarter utkristalliserat sig i mitt språk. Det finns vissa ord och uttryck som jag bara älskar att använda. Av någon anledning höjer andra ibland på ögonbrynet när jag använder dem. Kanske för att vissa kommer ifrån en svunnen filmisk 40-talssfär. Jag vet inte riktigt. Ibland framkallar de skratt, ibland förvirring. Här är dem i alla fall, favoriterna. Och vänner, jag vet att ni känner igen dem... var snälla nu och sätt inte morgonkaffet i halsen av hånskratt, :-)

1. ONEKLIGEN (ett fantastiskt bra ord - kan t.ex. användas när man inte har en aning om vad man ska svara: "Det är onekligen ett problem.")

2. GUDARS SKYMNING (ett kraftuttryck från forna dagar som nog syftar på Ragnarök, ytterst aktuellt med andra ord ;-) Jag använder det när jag är riktigt upprörd och bestört.)

3. EN LATTJO STARE (40-talsfilm, 40-talsfilm, 40-talsfilm - Det låter väl oskyldigt och käckt!?)

4. INTROSPEKTIV (Ett helt fantastiskt litet ord om självslivet - kan inte föreställa mig svenskan utan detta ord.)

5. DALTA (Jag har många gånger under den senaste månaden stönat att det måste vara slut på allt daltande. Sluta dalta!)

6. KÄCKT (Det härliga Göteborgsordet käckt som nu verkar ha spritt sig över världen! Allt som är enkelt och bra är käckt.)

7. SNUTT (Detta ord använder jag främst för att tilltala barn och djur, eller vid sällsynta tillfällen... män.)

8. HIMMEL OCH PANNKAKA (Då var vi där igen. 40- och 50-talsfilmsinfluenserna gör sig gällande. Men allvarligt, inte kan man väl klara sig utan detta uttryck?)

9. LILLE VÄN (Ska sägas med nedlåtande ton medan man tittar misstroget på någon. Brukar fungera bra på alla utan min mamma, som blir jättesur när jag säger det till henne. Undrar varför?)

10. SYMPATISK (Ett ord som jag använder när någon frågar om en man såg bra ut och jag inte tycker det, men inte vill känna mig ytlig. Då säger jag istället: "Han hade ett sympatiskt utseende."

11. LIVSMEDVETENHET (Sist. men inte minst - mitt eget ord. Livsmedvetenhet dvs. medvetenhet om det viktiga i livet. Jag skulle kunna skriva en uppsats på ämnet, men ni fattar nog. Kriterie ett på min så-vill-jag-att-min-dröm-kille-ska-vara: ha livsmedvetna ögon. Detta med livsmedvetna ögon har ibland framkallat skratt hos nära vänner. Jag har aldrig kunnat förstå varför...)

Dessa ord och uttryck är mina bästa följeslagare i vardagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar