söndag 22 maj 2011

Pastisch

Inspirerad av Fru Vissers senaste blogginlägg känner jag att även jag vill göra en topplista med TV-program som jag just nu ser på med stort intesse.

Helenas inne-lista: TV-program

1. Rederiet (Gammal kärlek rostar aldrig)

2. Nittileaks (90-talsnostalgi med Filip & Fredrik)

3. Väsen (SVT-produktion om övernaturliga väsen i svensk folktro)

4. Från himlen till Sverige (religionsprogram som till min stora glädje även fortsätter till hösten)

5. Downton Abbey (Kom tillbaka!)

Kort och koncis lista. Men vi får ju inte glömma min passion för de tidlösa serier som jag ser på om och om igen och äger alla säsongerna på dvd av. Det får nog bli en sådan topplista också nu när jag ändå håller på.

Helenas All time favourite TV-shows

1. Matador (Dansk serie från 1980-talet om människorna i en liten by under 20-40-talet. Briljant. Fångar livets skiftningar på ett så stort sätt.)

2. Dr Quinn - Medicine Woman (Jane Seymore med sitt långa fantastiska hår, feminism i ett förstockat USA, Joe Lando som världens sexigaste bergsman Sully som fortfarande förtrollar med sitt långa hår, sin halvöppna skjorta och vargen Woolf vid sin sida.... ooohhhhh.... En man som tycker om och beundrar starka kvinnor... jag vill hoppa in i Dr Quinn.)

3. Lois & Clark - The new adventures of Superman (Den serie som präglat mig mest under min tonårstid. Jag ville vara Lois Lane och där föddes mina journalistdrömmar. Jag drömde om att gå omkring i snygga små kostymdressar på mitt jobb i framtiden, precis som Lois Lane gör. Stålmannen-temat är ju odödligt och visst är det härligt att Clark kan rädda världen, men den här seriens storhet är ändå Clark och Lois samspel och deras liv tillsammans som journalister och senare som älskande.)

4. Krönikan (Dansk dramaserie igen. Helt fantastisk skildring av fyra människors liv. Serien tar sin utgångspunkt i 50-talets Danmark. En sån där riktigt realistisk och sann serie som skär in i hjärtat som en kniv.)

5. My so-called life (En serie om 15-åriga Angelas liv under high school. Det finns ingen rollfigur i någon serie som jag identifierat mig med så mycket som Angela. Hon är precis som jag var under tonåren - introspektiv, överanalyserande, störtkär och melankolisk. Det kändes som om vi levde parallella liv. Nu som vuxen känns serie lika tilltalande, fast på ett annat sätt. Bara det är ju ett tecken på att den här serien är något utöver det vanliga.)

6. Tre kärlekar (Lars Molin skildrar 40-talets Sverige. Jessica Zandén och Samuel Fröler glänser. Jag tror att storheten med serien är att den känns så sann och att den handlar om att kärlek kan se ut på så många olika sätt.)

7. Nikolaj & Julie (Danskt igen! Serien handlar om struliga Nikolaj och Julie och deras vänner. En träffande skildring av hur det är att leva idag. Fram för Danmarks drama!)

8. Beverly Hills 90210 (Jag vill inte tycka om Beverly Hills så mycket för det handlar om ytliga, bortskämda människor som inte vet något om verkligheten, men ändå.... Beverly Hills är Beverly Hills. Jag har dock aldrig kommit över att de avskedade Shannen Doherty. Brenda var bäst.)

9. Forsytesagan (Den moderna versionen. Släktkrönikor är så svårt att inte fastna för. Jag kan även rekommendera böckerna av John Galsworthy. Några av inslagen i serien: passion, liv, död, våldtäkt, otrohet, skilsmässa)

10. Snoken (Svensk deckarserie där deckaren bodde på en båt och hade hunden Turbo som medhjälpare. Man visste att det var lite lagom läskigt. Jag väntar på att andra säsongen ska komma på dvd, men det verkar inte hända.)

11. Arkiv X (Arkiv X måste ju vara med. Övernaturligheter slutar aldrig att fascinera. Och Mulder och Scully tillsammans... Jag inser att ett bärande tema i min topplista är kvinna-man som jobbar tillsammans och sedan blir kära. :-)

12. Skärgårdsdoktorn (Så fin, så svensk, så äkta!)

De här serierna har påverkat mig och inspirerat mig och gör det fortfarande. Vad vore livet utan TV-serier? Hemska tanke...

2 kommentarer:

  1. Med avstamp i punkt 11 måste du se flera av serierna på min lista! The Good Wife, Bones och Fringe kanske kan vara något för dig ;-)

    SvaraRadera
  2. Förresten, vad har du för konstig tid inställd på din blogg? Jag postar 11:24, din blogg säger 02:24!?

    SvaraRadera