onsdag 15 juni 2011

Tjädern Holger och jag

En dag i effektivitetens tecken. Jösses, vad jag har sprungit runt idag. På egen hand har jag flyttat fem stolar, en fotölj, en papperskorg, ett runt bord och fyra fullpackade flyttlådor från mitt rum på nedervåningen till mitt nya rum på övervåningen. Vi pratar alltså om min arbetsplats. Igår målade jag två väggar lila i mitt nya rum eftersom det såg så förfärligt tråkigt ut innan (man fick associationer till Sven Stolpes roman I dödens väntrum). Men nu ser det så fint ut och jag flirtade lite med flyttgubbarna så att de hjälpte mig att sätta in ett glasskåp också. Sen mina vänner, som grädde på moset, hämtade jag vad jag alltid velat ha från skolans källare, men varit för snäll för att ta förut: den uppstoppade tjädern från forna tiders biologilektioner. Han står nu avdammad uppe på mitt glasskåp och ska blicka ned på eleverna i höst. En kollega hjälpte mig att hitta på ett passande namn, nämligen Holger. Vilka pedagogiska stordåd vi ska utföra tillsammans under nästa läsår! Jag och Holger Tjäder är mycket nöjda med rummet vi ska husera i och imorgon ska det möbleras och struktureras ordentligt. Sen ska vi ta semester. Jippi!

Så här såg Holger ut när han levde på 70-talet... Nu är han mer luggsliten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar