torsdag 23 juni 2011

Johannesnatten

Imorgon är det midsommarafton och tillika har Johannes Döparen födelsedag. Därför kallas ofta midsommarnatten för Johannesnatten. Jag har alltid tyckt att Johannesnatten låter så mystiskt och trolskt. Gissa vem som ska kliva över gärdsgårdar och plocka blommor att ha under kudden. Ja, jag! Så mycket som jag drömmer nuförtiden borde det kunna fungera det här året. Jag får vara försiktig med snapsarna bara för ett annat år när jag skulle göra det så fastnade jag i ett taggtrådsstängsel, skrek till och så var allting förstört. Det är ju nämligen så att man inte får utstöta något ljud under blomsterplockningen heller, inte nog med att man ska hoppa över sju gärdsgårdar och hitta sju olika blommor. Med tanke på att jag har gjort den här ritualen nästan varje år sedan mitten av 90-talet borde det väl vara dags för ett omvälvande resultat snart?

För övrigt ska det bli underbart att fira midsommar. Smörgåsbord, fåniga lekar, poängpromenad, "Mössens julafton" på vevgrammofon runt midsommarstången... Traditioner är till för att hållas vid liv. :-) Glad midsommar till er! Det är en dag för tidigt, men om några timmar lämnar jag civilisationen och datorerna bakom mig. Återvänder hem på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar