tisdag 14 juni 2011

Böcker, böcker och åter böcker

Jag läste en så bra bokblogg med massa roliga fyll-i-frågor så jag var bara tvungen att kopiera det och själv fylla i. Det är förresten dags att det handlar lite om litteratur här på bloggen. Jag är ju trots allt svensklärare. Det blev skumma typsnitt och svårläsligt det här, men jag orkar inte vara perfektionist idag.


Senast lästa: ”Vindens skugga” av Carlos Ruiz Zafón. Det var J:s val till nästa bokklubbsmöte. Oj, vilken roman. Den gick ju inte att släppa. Det var en sån där bok som jag var tvungen att läsa på rasterna på jobbet.
Senast köpta bok: Också ”Vindens skugga” som jag köpte både till mig själv och till mamma på Mors dag.
Senast lånade bok: ”Spill” av Sigrid Combüchen. Min gudmors rekommendation.
Senast fådda bok: Hmm… ”Kafka på stranden” av Haruki Murakami
Favoritbokhandel: Gillar adlibris. Bra utbud och billigt.
Favoritbibliotek: Mitt eget såklart! Där finns både böcker och film.
Antal lånekort: 1
Använder som bokmärke: Många olika saker, allt från snygga riktiga bokmärken till kvitton och taxöronsvikning.
Favoritfärg på bok: Lila
Favoritmat/snack vid läsning: ost
Favoritdryck vid läsning: Brämhults hallondryck
Favoritställe att läsa på: sängen eller hammocken
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Jag läser alltid flera böcker samtidigt så jag är lite varstans.
Den här boken köper jag till en förälder: Båda mina föräldrar är allätare med många intressen så det kan variera.
Den här boken köper jag till min bästa vän: ”Den som vandrar om natten” av Marianne Fredriksson
Den här boken köper jag till en partner: ”Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät” av Paolo Coelho
Favoritgenre: Introspektiva romaner
Favoritformat: Lätta böcker
Författarfavorit: Paolo Coelho och Marianne Fredriksson
Den tjockaste bok jag läst: ”Det” av Stephen King
Den tunnaste bok jag läst: Någon Pix-bok.
Favoritljud när du läser: Trädsus
Favorittidning: Nära
Prenumererar på: Nära
Favoritbokblogg:  Frids bokrecensioner
Min sämsta läsning någonsin: ”Röda rummet” Av August Strindberg. Ansedd som en av den svenska litteraturens största böcker. Öhh… va?
Mitt bästa bokminne: När mamma läste ”Mio min mio” av Astrid Lindgren för mig för första gången.
Senaste bokfyndet: En bok om att pilgrimsvandra i Spanien.
Senaste impulsköpta bok: ”Med havet emellan” av Robin Pilcher. Loppis på jobbet…
En bra bok att ge bort: ”Gissa hur mycket jag tycker om dig” av Sam McBratney. Passar alla åldrar.
Bokgenre som jag undviker: Otäcka barndomsskildringar.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Ibland använder jag boktipset.
Så här sorterar jag min bokhylla: En viss systematik finns. Jag skiljer på religion, svenska och romaner och film. Och kokböcker. Typ…
Nästa bok jag ska läsa: Ett berg av böcker bredvid sängen. Vet inte vilken jag ska börja med. Förresten, jag får läsa klart ”Kafka på stranden” först…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar