fredag 8 juli 2011

Nagonstans i bergen

Nu har jag paborjat vandringen pa riktigt. Igar morse kom jag fram med nattbuss fran Barcelona till Ponferrada. Det var extremt svart att hitta leden inne i staden, men en snall pilgrim fran Kalifornien hjalpte mig. Sa snart jag var pa ratt vag sa borjade aventyret, men det var inte forran jag kom ut pa landsbygden som det kandes sa.

Nu sitter jag pa ett harbarge nagonstans i bergen. Vega de Valcarce heter denna lilla by som inte ens ar en by. Jag sover i en sal med ca: 25 andra pilgrimer. Snart ska vi ata en gemensam middag vid ett stort bord. Det ar lite klosterkansla over det hela. Jag ar glad att jag stannade har. Det blev nastan 3 mil idag och hade jag gatt langre sa hade jag fatt ga i osregn. Forhoppningsvis blir det battre vader imorgon. Annars sa har jag ju min lilla poncho. Jag kopte dessutom en fleecejacka och ett par tjocka traningsbyxor idag i Villafranca. Det ar namligen inte sa varmt alltid har.

Jag borjar fa in ratt pilgrimskansla. Det ar fascinerande det har. Det kanns stort att ga pa leden och man har liksom en inneboende drivkraft att vilja komma vidare.

Dagens roligaste: Jag sag tva storkar!

Dagens insikt: Utan mansklig kontakt med trevliga manniskor skulle jag blivit galen efter ett dygn. Tur att sa manga ar goa har. T.ex. fick jag mina klader 70 kr billigare bara for att jag var pilgrim.

Bueno Camino! (Sa sager man nar man mots pa vagen!) Det betyder nagonting i stil med att ga i frid.

1 kommentar:

  1. Härligt att höra ifrån dig! Hoppas allt fortsätter vara väl. Kram!

    SvaraRadera