måndag 25 april 2011

Vardagsbetraktelser 1: te kan mögla

Inte visste jag att te kan mögla. Ja, nu menar jag alltså inte själva tebladen, utan gammalt färdigbryggt te. Men det kan det. Nu när jag kom tillbaka från fjällen och skulle diska en kvarglömd tekanna så var det gröna små öar i teet. Livet är fullt av lärdomar. Om jag hade varit duktig och som annars varit kvinnogenerationen Marcusson-Grundstrands duktighetskomplex troget, så hade jag inte lärt mig det här. Det är nog bra att emellanåt försöka bemästra sin strävan om ett hem i perfektion. Jag vet ju att jag har pedantiska drag. Ta det här med att mattfransarna alltid måste ligga i ordning. Är det normalt beteende att alltid se efter om de ligger perfekt? Nej. Sen har vi ju det här med mitt ytterst välstrukturerade filmbibliotek. Bokstavsordning och siffermärkning. Det är jag visserligen stolt över, men nu förbjuder jag mig själv till att vara så nogrann med något annat. Det tog dock flera månader innan jag vande mig vid att ha böckerna i bokhyllan och cd-skivorna lite hipp som happ. Det kändes inte riktigt tillåtet på något sätt. Då kan man fråga sig. Vadå, har jag inte makten över mitt eget hem? Bestämmer inte jag själv hur jag vill ha det? Jo visst, du och dina otaliga principer om hur allting bör göras på rätt sätt. Och dessa principer har du inte alltid skaffat dig själv. De har kommit in i din ryggrad som ett brev på posten medan du ännu var ung och påverkningsbar. Så jag tror att det är bra att utmana sig själv ibland och vara lite motsträvig. Kanske borde jag gå och röra om lite i filmhyllan nu bara för att reta mig själv? Jag behöver definitvit mer träning. För efter varje gång min älskade pappa har varit och hälsat på mig ställer han alla fotografier på pianot i oordning bara för att det är så roligt att se på när jag blir förbaskad och ställer tillbaka dem på deras "rätta" platser. Det kanske är ett mål i sig att lära sig att klara av att ha sitt hem i kaotisk oordning en vecka utan att känna den där kvinnliga fåniga känslan av skuld gentemot sig själv.
   Te kan alltså mögla. Jag ska prova om något mer spännande kan mögla. För så fint väder som det är nu och kommer vara framöver - vem har tid att vara pedant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar