måndag 25 april 2011

Sommarlängtan á la svenskt 50-tal

När jag åkte till fjällen i torsdags så var det fortfarande trevande vår. Nu så blommar de japanska träden på Wieselgrensplatsen och björkar och blommor prunkar runt om i Göteborg. Det är i princip sommar och det känns fantastiskt! Som en inledning till sommaren 2011 åkte jag och vännen S-M igår Göteborgshjulet. Dyrt som skam, men det var det värt för det var så vackert att se Göteborg från ovan. Man upptäcker nya saker om sin stad när man byter perspektiv. Till exempel vet jag nu att ett hus i innerstan har en tennisplan på taket. Jag har också blivit påmind om att jag bor i världens trevligaste stad.


Idag när jag vaknade så kände jag den där speciella, förväntansfulla känslan inför sommaren och livet. Jag längtar till sommarsverige och hör Kents "Sverige" brusa i öronen tillsammans med Hasse Ekmans härliga 50-talskomedi "Sjunde himlen" om en bussresa genom Italien. Snart är det sommar! Snart är det sommar! När verkar väl livet enklare och roligare än i en svensk 50-talsfilm? Svenskt 50-tal = sommarkänslor. Håll till godo med länken till den fantastiska "Bussvisan". Texten är naturligtvis skriven av ingen mindre än Hasse Ekman.



                             Ett slag för kollektivtrafiken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar